Lærebedriftene innen gartnernæringen er forløpere, og de tråkker opp stier for dem som kommer etter. I tilgjengelighet på lærlinger, erfaring og opplæringskontor finnes store regionale forskjeller, og nå forsøker skoler og næringsliv sammen å etablere sentra for kompetanseutvikling i Viken, Rogaland og Trøndelag.
Fagfornyelsen i grunnskolen og den videregående skolen i 2020, åpnet for en omlegging av gartnerfaget fra et treårig skoleløp til et løp der eleven er to år i skole og lærling ute i en bedrift. Lærlingen avslutter opplæringen med en fagprøve og får fagbrev. Denne endringen av opplæringen vil sikre at elevene til enhver tid får opplæring som er à jour med utviklingen som skjer i faget samtidig som lærlingen kan bringe ny kunnskap inn i bedriften. Lærlingen kan deles mellom flere bedrifter.
På grunn av disse endringene søkte NGF midler fra Kompetanseutvikling i Landbruket under jordbruksavtalen, og utviklet håndboken «Kompetent Gartnerbedrift». Dette er en veileder om det grunnleggende man trenger å vite om å være lærebedrift.
Lærebedriftene innen gartnernæringen er forløpere, og de tråkker opp stier for dem som kommer etter. I tilgjengelighet på lærlinger, erfaring og opplæringskontor finnes store regionale forskjeller, og nå forsøker skoler og næringsliv sammen å etablere sentra for kompetanseutvikling i Viken, Rogaland og Trøndelag.
En bedrift kan alene ha ansvar for læretida til lærlingen, eller være med i et opplæringskontor. Det finnes fremdeles få opplæringskontor med erfaring fra gartnernæringen.
Dersom en vil ha lærling bør man først og fremst melde denne interessen til fylkeskommunen. Trykk her for kontaktskjema til hver fylkeskommune. Vi vil også anbefale å ta kontakt med opplæringskontorene, dersom man har man ønsker å samarbeide med et. Kontakter oppdatert høsten 2022 finner du her.