Gartnerforbundet stilte ut på Hagemessen i helgen. – Vi har ikke opplevd tilsvarende engasjement om norskproduserte planter noensinne, sier utstillingsvarlig Tove Ladstein i NGF.
Etter to år med pandemi var det igjen tid for hagemesse på Lillestrøm 22. til 24. april. Her kunne publikum finne alt til hagen og balkongen, som møbler, redskaper, frø og knoller og ikke minst blomster og planter.
Gartnerforbundet, OBP og produsentbedriftene bidro med planteshow i en 300 kvadratmeter utstilling som bugnet av norskproduserte planter og blomster. Her kunne publikum beskue alt fra busker og trær til stauder og sommerblomster. Plantene var merket med navn, produsent og bruksområde, for at de besøkende skulle få inspirasjon og nye ideer til god plantebruk. Svært mange av plantene var merket med opprinnelsesmerket Nyt Norge, som gjør det lettere å kjenne igjen norske planter. Plantene ble ved messens slutt solgt til publikum – med et stort overskudd. Pengene gikk til Røde Kors’ arbeid, og planter ble også donert til et flyktningmottak og aldershjem.
Utstillingsansvarlig i NGF og leder i Opplysningskontoret for blomster og planter Tove Ladstein er helt overveldet over responsen blant publikum.
– Jeg har ikke opplevd så stort engasjement noensinne for norske planter og blomster. Det er åpenbart et stort kunnskapsbehov der ute, og jeg tror at vi ser en ny trend her. Pandemien har gjort oss mer opptatt av det nære og kortreiste. Folk flest ønsker i større grad å dyrke selv og dermed vite hvor plantene kommer fra. Å velge norsk er blitt et viktig prinsipp for mange.
Medlemsbedrifter av NGF, planteskoler og gartnerier, bidro med planter og blomster til utstillingen. Fjeld hagebruk og Eliteplanter var blant de største bidragsyterne, og uten deres innsats med organisering, transport og forberedelse av planter hadde utstillingen ikke blitt så vellykket. Ansatte ved Gartnerforbundet svarte på spørsmål fra publikum og holdt mange foredrag gjennom av helgen.
Afternoon Tea i hagen
For første gang inviterte Hagemessen til en samling for bloggere og influencere, «Afternoon Tea i hagen».
– Et flott arrangement hvor vi fikk anledning til å fremsnakke norskproduserte planter og blomster, sier Ladstein.
– Et samarbeid med denne meningsbærende gruppen er svært viktig for å fremme norsk produksjon. Vi trenger influencere som kan bringe budskapet videre til sosiale medier og på arenaer hvor publikum befinner seg, avslutter Ladstein.
Rekruttering og utdanning
Gartnerforbundet deltok også med stand der rekruttering og utdanning var tema.
– Sammen med Opplæringskontoret kom vi i kontakt med både potensielle lærebedrifter og elever. Vi møtte mange interesserte og positive potensielle elever og foreldre og fikk synliggjort både faget og viktigheten av norsk produksjon, forteller utdanningsansvarlig i NGF Emilie Sandell.