Grøntnæringen er i vinden og en populær næring for media å ta kontakt med. Dette syns vi er positivt, og vi oppfordrer våre medlemmer til å ta godt i mot eventuelle henvendelser.

Henvendelsene kommer gjerne om sommeren og høsten, hvor det er høysesong for både blomster, planter og den spiselige delen. Akkurat da er det også mest hektisk for dere som produserer varene, og vi har derfor samlet noen tips her som kan være til hjelp om du får en henvendelse.

  1. Vær blid og imøtekommende, og få oversikt over hvem du snakker med og hvor de jobber.
  2. Få oversikt over hva saken handler om, deretter kan du gjøre en vurdering av om du faktisk ønsker å svare. Er saken positiv er det oftest et enkelt valg. Har saken negativt fortegn er det ofte en vanskeligere vurdering. Du bestemmer selv om du vil bidra til saken eller ikke, og du kan også spørre journalisten for å få vite mer om bakgrunnen for saken.
  3. Dersom henvendelsen kommer via telefon kan du be journalisten om å sende henvendelsen skriftlig, eller si at du trenger litt tid og vil ringe tilbake. Men husk å følge opp. Det er både lurt og lov å tenke seg godt om før man svarer på spørsmål.
  4. Før du uttaler deg i en sak er det alltid lurt å gjøre en avtale med journalisten om at du får lese gjennom og godkjenne egne sitater før saken går til trykk/blir publisert.
  5. Vær åpen og behjelpelig, men svar kun på det du vet. Henvis til andre, eller si fra dersom det er noe du er usikker på.
  6. Vær bevisst på hva du selv ønsker å få fram, og gjenta det til journalisten. Husk at du kan bli sitert på alt du sier, helt fra samtalen starter.
  7. Kommer saken på trykk og du opplever at du er feilsitert, ta kontakt med journalisten og be om at det endres. Argumenterer du godt er dette sjelden et problem.
  8. Ta gjerne kontakt med oss i NGF om du trenger ytterligere hjelp.

Husk at journalister er bare folk sånn som alle oss andre, og som oftest er lydhøre for det som blir sagt. Blir du kontaktet av media kan det være en god mulighet til å nå ut til mange med omtale av egen bedrift, og positivt for hele næringa. Nettopp derfor er det lurt å være bevisst på hva man sier, så det gir et best mulig resultat.

Alle journalister må forholde seg til Vær varsom-plakaten i sitt arbeid.