NGFs energirådgivere Martin Knoop og Anders Sand har besøkt flere gartnerier og forskningsprosjekter i Nord-Norge.

Tekst og bilder: Martin Knopp og Anders Sand, energirådgivere i NGF

Verdens nordligste salatgartneri: På Reinøy i Troms ligger de to nordligste salatgartneriene i verden. Ekteparet Rannveig Lockertsen Mæle og Jan Helge Mæle produserer her Crispisalat eller Polarsalat som den også kalles. Varene leveres til BAMAsystemet i Tromsø som distribuerer i hele Nord-Norge. NGF fikk se en god og ryddig produksjon i faste renner på tradisjonelle rullebord da vi var på besøk på tirsdag denne uka. Det var far til Rannveig som startet med dette for mer enn 20 år siden. Selv om reiseveien for salaten kan være litt rufsete (inkludert ferge fra Reinøy), så kan ekteparet levere produktet  i Tromsø på en og en halv time. Det må vi kalle kortreist! Når oppvarmingen også er 100 % fornybar er dette helt uslåelig når vi snakker om bærekraft. I kjelleren under gartneriet står det en varmepumpe som henter energi fra kollektorer i sjøen like utenfor, og slik har den stått i 20 år og levert all varme til gartneriet.
Renate Eide driver Solblomsten hagesenter på Finnsnes etter å ha tatt over etter foreldrene. Med store investeringer den siste tiden har de utvidet hagesenteret og fått et lekkert anlegg hvor oppvarmingen baserer seg på fjernvarme. Fv: Renate Eide, Martin Knoop, Gunnar Eide
Vi besøkte også NIBIO Holt som ligger i Tromsø. Vi snakket med stasjonssjef Erlend Winge, Odd-Arild Finnes og Inger Martinussen som er leder for Divisjon matproduksjon og samfunn i NIBIO. De samarbeider tett med Universitetet i Tromsø og har gode forhold med forsøksveksthus og fytotron. Vi var enige om at hagebruket har lyse framtidsutsikter og at ny kunnskap og gode betingelser må til for å styrke næringen.  Fv: Martin Knoop, Erlend Winge, Odd-Arild Finnes
Ekteparet Terje og Anne Marie Kirkhus Dahl har bygd opp et solid gartneri med hagesenter og butikk i Bardufoss; Fagerlidal. De har produksjon av vår/sommerblomster og julestjerner samt driver binderivirksomhet. For tiden har de god hjelp i sønnen Martin.
Ellen Eliseussen (nr 2 fra venstre) , Næringsrådgiver Kvæfjord kommune inviterte oss til å se på veksthusanlegget på Rå VGS i Kvæfjord for å gi råd rundt videre bruk av anlegget. Nettverket Kværfjord Matkultur SA ser nå på mulighetene for å ta i bruk anlegget. På bildet er to av medlemmene i nettverket, Susanne Hentschel og Frode Vik.
På Lunde Gartneri- på Grytøya utenfor Harstad, legges nå roseproduksjon ned for godt. Ekteparet Herstein og Bente Lunde satser nå videre på blant annet vår/sommerblomster, julestjerner, jordbær, frukt og tomat,  mye til direkteutsalg på gartneriet.
Remi Robertsen ved Nathanielsen Hagesenter i Harstad viste oss et flott anlegg med nyinstallert varmepumpe fra lokalfirmaet Polar Energi. Remi driver også Hagesenter i Narvik og satser sterkt på videre drift.
Fred Lind driver Ryphaugen Gård og Gartneri på Alsvåg nordvest for Harstad. På bildet inspiserer vi Fred sin Hargassner pelletskjel som fungerer aldeles utmerket.
Bjørn Kristoffersen (tv) driver Nygård Hagebruk Nord for Tromsø. De har allsidig produksjon og har nylig installert borrehullsvarmepumpe for oppvarming av gartneriet.