Tirsdag 9. april ble en mildt sagt overrasket og rørt Finn Schjøll utropt som historiens første norske hageambassadør på direkten i TV2-sendingen God Morgen Norge.
Det er fantastisk å få en slik pris, og det beste er at den ikke bare for meg. Den er til alle som elsker norske blomster, planter og grønnsaker. Dette var veldig kjekt, sier Finn Schjøll.
Prisen «Årets Ambassadør for norske blomster og planter» deles ut av Hagemessen i samarbeid med Opplysningskontoret for Blomster og Planter, Nyt Norge og Plantinor, og gis til en eller flere personer som bruker sin posisjon på å skape hageglede og å fremsnakke norske produsenter, blomster og planter.
Hele Norges «Blomster-Finn»
Finn Schjøll er en kjent blomsterdekoratør og TV-personlighet.
Han startet sin karriere med å drive blomsterbutikk i Oslo på 1970-tallet. Hans unike tilnærming til blomsterdesign og hans evne til å skape vakre og originale arrangementer førte raskt til både suksess og oppmerksomhet, nasjonalt og internasjonalt.
Dette ledet til at han på 1980-tallet begynte å delta i ulike TV-programmer hvor han demonstrerte blomsterarrangementer og gi tips om blomsterpleie og design. Siden den gang har Schjøll fått tilnavnet «Blomster-Finn», skrevet flere bøker om blomster og hagestell, og blitt en velkjent figur i Norge generelt og innen hagebransjen spesielt.
Hans stil er kjent for å være moderne, elegant og sofistikert, og han har inspirert mange mennesker til å utforske sin egen kreativitet innen blomsterdesign. Han har bidratt til å popularisere blomsterdekorasjoner og øke kunnskap om blomster i norsk kultur.
Juryens begrunnelse
Juryen begrunner kåringen på følgende måte:
Finn Schjøll er en ekte hageambassadør som i en «mannsalder» har brukt sin posisjon i det norske mediebildet til å fremsnakke norske produsenter, blomster og planter. Gjennom sitt enorme engasjement og med en sjelden begeistring, når han ut til mange med sine budskap. Han har en folkelig og pedagogisk formidlingsevne som inspirerer «vanlige folk i gaten» til å oppdage hageglede.
Finn Schjøll ser verdien i å være til stede på viktige arenaer med sitt hagebudskap og har en «drive», som selv en ungdom kan misunne. Ikke bare gir han oss nyttig læring om blomster og planter på TV og i sosiale medier, men legger ned en betydelig innsats i å være synlig og til stede på hagebransjens fremste møteplasser.
Hele veien benytter han seg av norske produsenter hvor det er mulig, oppfordrer forbrukere til å se etter Nyt Norge-merket og fremsnakker norsk produksjon som en helhet.
Og han begrenser seg ikke. Et velkjent uttrykk fra Finn Schjøll er at det skal «bugne», jo mere jo bedre – for sånn blir det fint og sånn blir det hageglede!