Takk for at akkurat du er medlem hos oss, og på den måten bidrar til at vi kan jobbe for å bedre rammevilkårene for norske gartnere.

For å oppnå resultater trenger vi en sterk medlemsorganisasjon. Det er derfor viktig for oss at dere som medlemmer vet hva vi jobber med, at dere har muligheten til å foreslå saker og at vi er lett å komme i kontakt med. Dette jobber vi stadig med å bli bedre på, og målet er at vi skal bli enda bedre i året som kommer.

Det siste året har vært litt annerledes med en pågående strategiprosess, ny konstituert generalsekretær og flere ansatte som av ulike grunner har gått videre til andre stillinger. Det er alltid krevende med slike prosesser, men nå er solen i ferd med å snu, vi har fått en ny ansatt på kommunikasjon og vi har gjort et grundig og godt arbeid med ny strategi. Det jobbes også med å rekruttere en ny generalsekretær og for å fylle andre viktige roller i sekretariatet. Vi tror at alle endringene samlet vil bidra positivt, gjøre oss sterkere og at det venter en god fremtid for Norsk Gartnerforbund. Vi gleder oss til å vise frem den ferdige strategien når den ferdigstilles i januar neste år.

Samtidig som arbeidet med strategiprosessen har pågått har vi hatt møter med både beslutningstakere i politikken og andre organisasjoner i landbruket. Vi tror på samarbeid og lagspill, og dette har derfor vært en viktig del av vårt arbeid.

Andre ting vi har jobbet med det siste året er:

• Innspill til statsbudsjettet
  • Innspill om selvforsyning
  • Innspill til jordbruksoppgjøret
  • Matmakt og vertikal integrasjon
  • Plantevernmidler og plantehelse
  • Importvern og nye tollbestemmelser
  • Økt forbruk av norskprodusert frukt, bær og grønnsaker
  • Økt salg av ekte norsk juletre, blomster og planter

+ mange andre saker

Nå tar vi oss en velfortjent pust i bakken og lader batteriene litt, før vi på nyåret igjen er klare til å stå på og kjempe for bedre vilkår til den norske gartneren. Vi håper dere som medlemmer tar kontakt med oss om det skulle være noe, og ser frem til et godt samarbeid i året som kommer.

På vegne av oss i Norsk Gartnerforbund vil jeg takke for tilliten og samarbeidet i året som har gått. Vi ønsker alle våre medlemmer en riktig god jul, og et fredfullt nytt år.

Generalsekretær Arne Kristian Kolberg