Nyheter

Ber om kompensasjon for naturgass

Ber om kompensasjon for naturgass

Gartnerforbundet ber regjeringen om støtte for veksthus som bruker naturgass da kostnadene har økt voldsomt for disse produsentene. Disse produsentene trenger også  støtte og forutsigbarhet for at vi skal opprettholde produksjonen i norsk veksthusnæringLes mer

Egen strømpakke for jordbruket

Egen strømpakke for jordbruket

Regjeringen vil kompensere strømutgifter for veksthusnæringen og jordbruket. Kompensasjonen blir tilsvarende som for husholdninger, og settes til 55 pst. for desember, og til 80 pst. for januar til og med mars. For husholdninger er det et tak på 5 000 kWt/mnd, mens det for jordbruket settes et tak på 20 000 kWt/mnd. Dette er i tråd med innspillene fra næringen. For veksthusnæringen blir det ikke en øvre grense.Les mer

Kompensasjonsordningen må forsterkes

Kompensasjonsordningen må forsterkes

Gartnerforbundet ber om at kompensasjonsordningen utvides til 80 prosent. NGF hadde møte med landbruksminister Sandra Borch (Sp) i dag. - Vi var også svært klare på at blomster og planteskoler må likebehandles som øvrige grøntproduksjoner, sier styreleder i NGF Per Magnus Berdal.Les mer